Back at Sunnaas!

Dagene flyr fort og på søndag er oppholdet på Sunnaas over for denne gang. En uke med tester, trening og samtaler har gått fort, og ikke minst flyr tiden fort med gode venner og medpasienter. Litt rart men også godt å tenke på at nå blir det et år til neste gang jeg skal på Sunnaas. Neste uke blir hjemme med mitt faste treningsprogram gjennom uken, så blir det tur til Catosenteret i fire uker. Blir spennende med nytt tverrfaglig team, men det ordner seg helt sikkert med de også.

Som nevnt har uken bestått av mye tester, har jeg gjort positiv fremgang siden 16. desember? Ja, kan jeg heldigvis si. Forbedring av alle tester, gikk lengre på seks minutter gangtest med krykker. Raskere å reise meg opp og ned på stol uten hjelpemidler. Styrke og fleksibilitet i begge beina økt, med mest økning foran men ihvertfall klart å holde det lille jeg har av styrke bak. Mere kilo i bruk på alle vektøvelser. Og til sist men ikke minst, før jul hadde jeg rekord å gå 12 skritt uten hjelpemidler, i dag klarte jeg 35 skritt! Så nå er målet før jeg reiser søndag, minimum 40 skritt.

Sikkert mange som har fått det med seg, men kjøretesten med manuelt gir gikk 100% toppers! Ingen anmerkninger så nå kan jeg igjen kjøre bil og det med førerkortet jeg har hatt i alle år.

En jeg har blitt veldig godt kjent med under oppholdet, er Kristoffer Olaussen fra Kristiansand. Han hadde et fatalt stup sist sommer, som gjorde han 100% lenket til rullestol. Fra første gang jeg traff han i september i fjor til nå, så har gutten gjort kvantesprang på hva han selv klarer nå i forhold til da. På bildet går han med robot, samme som noen sikkert så på serien Liv og Død på TV-Norge. Vi holder sammen mye av dagen, trener sammen, kjører rullestolteknikk sammen og ikke minst, finner på mye artig på kveldstid. Var som Nina, ene sykepleieren sa i dag, er så godt når dere er her, blir så mye mere liv på avdelingen. Kristoffer og jeg prater mye sammen om skader, smerter, trening og masse annet. Kan bare bøye meg i respekt for han, med det han viser av utvikling, stå på vilje og ikke minst, så målrettet han er for å kunne fungere bedre samt bli mer selvstendig i det daglige. Forteller dette da det er masse skjebner her på Sunnaas, og ingen er like. Men det å følge med på utvikling og viljen man har samt den ekspertise som er på Sunnaas, gjør at mange vil få et godt liv, selv om man må leve med en ryggmargskade eller annen skade resten av livet sitt.

Artig når det er rullestolteknikk på programmet. Lærer å komme seg frem med rullestol også der det er forhindringer i veien. Det å komme seg opp på et fortauskant krever trening ig riktig teknikk. For å si det sånn, mange høye smell når vi smeller inn i objektene som skal forestille fortauskant, men gud så artig det er når vi klarer det.

 

Da var vi vel kommet oss gjennom ukens hendelser, kommer med mer snart.

 

#rullestol #Sunnaas #ryggmargskade #sykehus #trening #helse #vennskap

Gift med Ann Kristin og tre barn, Stine, Madelen og Markus, og nå også lykkelig bestefar til Anton og Odin. Jobber nå som Opplæringsansvarlig Vareflyt i REMA Norge AS Jakt er min store lidenskap og hobby.
Posts created 89

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top