Ferie med litt reiseaktivitet

Ja, nå er vi inne i vår tredje ferieuke i vårt ferieparadis i Alanya, Tyrkia.

Dagene her begynner rutinemessig med å stå opp rundt kl.7 (kl.6 i Norge), få kroppen i gang. Er ikke slik lengre at man spretter opp og er klar på noen få minutter. Jeg bruker lengre tid å komme i gang med kroppen. Dette har vel vært en av de nye utfordringer etter jeg stupte i 2012, og det hjalp vel ikke så mye med de siste nakke- og ryggoperasjonene. Men godt er det å starte dagene rolig, enten man er hjemme eller på ferie.

Bjørn og ungene har reist hjem, og vår eldstedatter Stine, har ankommet for å feriere sammen med oss “gamle”. Koselig det at unga fortsatt vil feriere sammen med oss.

Kl.9 er det å dra på trening. Merker fremgang på øvelsene, både styrke og gange. Veien til målet mitt med å gå 1.000 meter på tredemølle er fortsatt høyst levende. 600 meter er den ny persen nå, og i morgen satser jeg på å klare 700 meter. Vet det ikke høres langt ut, men for meg er vel dette å sammenligne å gå 10-15 km som frisk. Bak den store vommen så har jeg til og med noen muskler som fungerer, kjører 30 sit ups nå. Mye for meg, med tanke på alle kiloene som skal løftes 🙂

Bildene her er fra besøket vårt hos Morten og Jorun H. Asmyhr, i deres ferieparadis Camyuva like ved Belek. Vi måtte jo komme oss på toppen av Olympos, som rager 2.365 moh. Særdeles hyggelig å se de har tilpasset forholdene for forflytningshemmede, slik at jeg også fikk oppleve den fabelaktige utsikten. Så med ungene fikk vi oss en minnerik formiddag på vei til toppen. Ellers ble det tid også til bading, da jeg nå ikke lengre klarer å svømme, så er vår nye løsning å bruke “badepølse” når jeg er i sjøen. Da har jeg kontroll når jeg kommer meg ut på dypt vann.

Å kjøre i Tyrkia er en øvelse i både oppmerksomhet og tålmodighet. På vår tre timers tur passerte vi 79 lyskryss med snitt 30 sekunder å vente på grønt. På vei til Camyuva fikk vi gleden av å ha rødt lys på 77 stk gatelys! Tålmodigheten fikk en ny øvelse her 🙁 Når det gjelder kjøring og trafikkbildet her i Tyrkia, så er nok den laaaaangt unna det vi nordboere er vant med. På to kjørebaner var det ved lyskryss og rundkjøringer utvidet til å ha 6-8 biler i bredden. Så her var det bare å ha 100% oppmerksomhet hele tiden på veien. Turde nesten ikke å blunke når vi kjørte! Men turen gikk uten uhell, så vi fikk to minnerike dager på tur:-)

Endelig har jeg klart å få bukt med mye vann i kroppen og spesielt beina. Det har plaget meg vel mye, de kubber av bein jeg har hatt, og smerten i føttene har vært ugreie på det værste, pesielt kveldene. Men med vannet borte, så ble mye av smertene borte, takk og lov for det. Så mye lettere å fungere når det ikke gjør så vondt.

Måtte bare få avslutte med en selfie som viser at jeg har vært ute i solen! Kos dere alle videre på ferie eller jobb, og så håper jeg at snart sommeren også kommer til Norge med gode temperaturer langt ut i sommernatten.

Gift med Ann Kristin og tre barn, Stine, Madelen og Markus, og nå også lykkelig bestefar til Anton og Odin. Jobber nå som Opplæringsansvarlig Vareflyt i REMA Norge AS Jakt er min store lidenskap og hobby.
Posts created 89

2 thoughts on “Ferie med litt reiseaktivitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top