Alt er ikke like enkelt!

Tenkte jeg i dag skulle innom et par temaer om ting som ikke er like enkelt å snakke om, men som er blitt en del av mitt daglige liv.

Men jeg tar det litt senere, mye mere gøy å skrive om positive ting. Nå er snart første uka etter påske ferdig, og mine besøk på jobben blir mer og mer hyppigere. Nevnt det tidligere, men varepåfyll er knallgod trening for meg, så når jeg har holdt på to-tre timer så merkes det godt. Nesten så jeg ikke klarer å stå, og det å prøve og gå er omtrent nyttesløs. Men jeg klager ikke, merker etterpå jeg blir litt mer stødig dag etter dag. Har også satt opp tidsplan med fysio, så fra neste uke vil jeg si at jeg både har en innholdsrik og krevende uke. Men det er jo dette jeg har trent meg frem til, så her er det bare å brette opp ermene og bare kjøre på.

Fra dagens trening på butikken. Pst! Se hvordan hyllene er ryddet og fyllt på.

Rakk å ta en tur på Hauger med Markus, så han fikk en times trening. Er jo nesten så jeg lever golfen gjennom han nå, men han synes det er kjempeartig å slå golf, så da er det bare gøy å få følge med på utviklingen hans.

Sikkert noen som lurer på hvorfor jeg alltid har med meg en sekk når jeg er ute av huset. Ryggmargskaden gjorde som kjent at jeg ble lam fra livet og ned. Etter operasjonen kom en del nerver på plass med en gang, noen har kommet senere i gang, mens en del fortsatt ikke er noe liv i. Når ryggmargskaden kom, så mistet jeg kontroll på tarm- og blærefunksjonen pluss gangfunksjonen. Skal love den første tiden på sykehuset var ugreit, så lenge jeg ikke hadde kontroll. Heldigvis fikk jeg kontroll over tarmene ganske raskt. Hadde jeg ikke det, tror jeg livskvaliteten min hadde vært helt anderledes enn det den er nå. Da vet dere det, så er vi ferdig med det bak 🙂 Fikk beskjed av kirurgen at jeg sansynlig ikke ville få en normal blærefunksjon tilbake. I starten hadde jeg fast kateter, men synes det ikke var noe særlig å fly rundt med en pose full av urin overalt. Ble enige om at jeg skulle prøve med å kateterisere selv. Gikk lekende lett, så siden har jeg gjort det. Ikke så gøy å måtte stikke inn 40 cm rør inn i kølla for å komme til blæra, og gjøre dette minimum 6 ganger i døgnet. Snitt 42/uka, 180/mnd og hittil fra jeg startet ca 1.300 ganger. Blir jo 520 meter som jeg hittil har tredd inn i urinrøret. Ikke noe problem å gjøre det, og mest sansynlig må nok gjøre det resten av min levetid. Så bildet over viser et slikt rør jeg bruker. Da vet dere hvorfor sekken alltid er med meg.

Et annet problem jeg fikk etter skaden, var opphovne føtter, og spesielt det høyre. Med lite bevegelse i beina, så gjør det at det blir lite blodsirkulasjon, noe som gir meg hovne og KALDE føtter. Må derfor bruke kompresjonsstrømper daglig. Ikke mye sexy, men må til slik at jeg unngår å få blodpropp opp i alt det andre.

Da fikk jeg nevnt det som ikke er like moro å leve med, men som har blitt noe jeg må og har akseptert. Ikke så gøy å skrive om, brukt lang tid å fundere på om jeg skulle dele det med dere eller ikke. Men i samråd med Ann Kristin, fant vi ut st det var både viktig og riktig å gjøre. Da har jeg gjort det, så da slipper vi det temaet flere ganger, håper jeg.

Ellers kommer svoger Per i helgen for å hjelpe til å sette sammen kjøkkenet, byggmesteren har lovet full speed med rehabilitering fra uka av (etter litt mas fra meg), elektriske rullestolen igjen forsinket. Men våren har kommet for fullt sammen med varmen, så gleder meg heller over det.

Riktig god helg til dere alle.

#ryggmarskade #trening #sykehus #helse #familie #jobb #psyke

Gift med Ann Kristin og tre barn, Stine, Madelen og Markus, og nå også lykkelig bestefar til Anton og Odin. Jobber nå som Opplæringsansvarlig Vareflyt i REMA Norge AS Jakt er min store lidenskap og hobby.
Posts created 89

10 thoughts on “Alt er ikke like enkelt!

  1. ville bare si takk for at du forteller på ærlig vis hvordan ting oppleves for deg! Takk! 🙂

  2. Stå på! Det er noen få år siden jeg bodde i Oslo og jobbet for Kraft Foods. Husker deg som en jordnær og trivelig fyr, og en flink kjøpmann. Var ikke klar over at du hadde skadet deg, men er glad for å se at du har beholdt humøret og viljen, og ikke lar deg stoppe.
    Mvh
    Morten Sundal

  3. Når jeg leser skildringene av hverdagen din gir det meg et vanvittig perspektiv på egen hverdag og inspirasjon til å være mer positiv. Står respekt av deres åpenhet og måten dere har taklet den nye hverdagen på. Heia videre!

  4. Monika: Så hyggelig å høre, synes det er bedre man forteller andre hvordan hverdagen er, ikke alltid sol og sommer , men mye kos for det 🙂 Takk for tilbakemeldingen.

  5. Hei! 🙂
    Flott å lese en så ærlig og flott blogg, og jeg tror man vinner mye på å være ærlig om hvordan sykdom påvirker livet og hverdagen 🙂
    Synes du har en positiv innstilling til livet og ikke lar sykdommen/skaden stoppe deg. En inspirasjon for andre 🙂

  6. Ina Lill: Hei, tusen takk for tilbakemeldingen. Tok valget tidlig med å være ærlig og åpen om skaden, håpet at det ville stilne litt på alle spørsmål rundt skaden 🙂 Nytter jo ikke sette seg ned å deppe, blir i hvertfall ikke friskere av det, selv om det er dager som ikke er så j….. ok.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top