Hvordan gikk dagene på Sunnaas og litt om hva som venter meg hjemme av utstyr.

Fokus som jeg har nevnt tidligere på Sunnaas, var trening, trening og atter trening. Vi jobbet mye med å trigge muskler som jeg ikke hadde kontakt med lengre grunnet skaden, for å “vekke” til live nerver og muskler.

Der det ble igjen lammelser etter første operasjonen, kan lett sammenlignes med hvordan baken og beina er inntil hesten når man sitter på.

Har jo fått mer og mer følelse og også mer bevegelighet i føttene, høyre fot kom seg raskt, mens venstre fot ville jeg visst slite med lenge. Fikk droppfot på begge føttene, derfor var også skinner en nødvendighet.

Forå billedliggjøre forskjellen på beina og baken, så ser dere på bildet at jeg sitter på det som kalles “ja-nei”-maskin. Har blitt et skikkelig nei-gutt. Ikke noen problem å smelle beina sammen med 70 kg. Men når jeg skal gjøre motsatt operasjon, med å spre beina, så klarer jeg bare 10 kg! Har prøvd med 12 kg, uten å klare å spre beina på det jæ….. apparatet!!

Så det er setemuskulatur og ytre muskler på begge bein, jeg sliter mest med. Da ble selvfølgelig også mest fokus der. Da ble det også til at mye av egentreningen gikk på overkropp, og muskler foran på beina, greit og ikke visne helt bort heller 🙂

Her har vi mitt lille operasjonssår etter andre inngrep i ryggen. Kirurgen og jeg var enige om at hvis mr-bildene viste fortsatt mer å gjøre i ryggen, så knallet vi til med en operasjon til. Det ble det, de fikk skrapt bort resten av prolapsen samt gjort nervekanalene mer åpen. Dette gjorde at smertene på venstre bein ble borte, samt jeg har fått mer bevegelighet i venstre fot.

Så nå er det endelig mulighet å få trent begge beina likt fremover 🙂

Den elektriske utestolen er det jeg skal bruke i nærområdet hjemme i Nittedal. Den går i 10 km/t, og er veldig bra til bruk i bakker, noe som det er mye av hjemme i Nittedal.

Doningen til venstre skal jeg søke om å få til bruk på jakt og fiske. De som har brukt den sier den har unike egenskaper med å komme seg frem i naturen, pluss den setter mindre avtrykk enn en fot gjør. Spesielt jakt er en stor del av livet mitt, pluss Markus også synes dette er gøy, så klarer jeg ikke neste år å gå selv i skogen, så ser dere meg i denne stolen!

Ellers har man fått seg dusjstol, strippestang til å holde seg når man står i dusj, rullestol nr. to er sendt søknad på.

Får vel satse på at jeg ikke blir helt som gubben over, når jeg en gang blir veldig gammel 🙂

Fortsatt god jul til alle sammen!

Gift med Ann Kristin og tre barn, Stine, Madelen og Markus, og nå også lykkelig bestefar til Anton og Odin. Jobber nå som Opplæringsansvarlig Vareflyt i REMA Norge AS Jakt er min store lidenskap og hobby.
Posts created 89

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top